تغییر ساعت آغازبه‌کار دستگاه‌های اجرایی مشهد و خراسان‌رضوی از سه‌شنبه (۱۵ خرداد ۱۴۰۳) اجرای پروژه تعریض پل شهید باهنر در محور جاده سرخس - مشهد تدوین «مدل جریان‌سازی اجتماعی» برای رسیدگی به معضل طلاق| ظرفیت‌های مختلف برای کنش‌گری اجتماعی بسیج می‌شوند عدالت فضایی، زمینه‌سازِ رسیدنِ شهروندان به توسعه فردی هوای کلانشهر ۵ منطقه مشهد امروز پاک است (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پیگیری دغدغه شهروندان مشهدی درباره بوی بد استخر بوستان کوهسنگی زمان بهره‌برداری از ایستگاه مترو باب الجواد (ع) مشهد اعلام شد+اینفوگرافی شهروند خبرنگار | درخواست افزودن اتوبوس در مسیر روزبازارهای محدوده جاهدشهر و الهیه مشهد + پاسخ جمیله علم‌الهدی در دانشگاه فردوسی مشهد: شهید آیت‌الله رئیسی نمونه و مصداق عینی جمهوریت اسلامی بود پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی پروژه بولوار قمربنی هاشم (ع) و زیر گذر شهید هریری در مشهد اعزام کاروان بسیج شهرداری مشهد به مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) یاد «آتشبار ضدطیاره»| ناشنیده‌هایی از تاریخچه فلکه «ضِد» در خیابان امام رضا(ع) مشهد مترو مشهد روز دوشنبه (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) رایگان است سرویس‌دهی رایگان اتوبوس‌رانی مشهد در روز رحلت حضرت امام‌خمینی‌(ره) و روز دحوالارض اعمال‌قانون یک‌ هزار و ۳۶۵ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۸ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) ۵۳ درصد حریق‌ها در مشهد منشأ برقی دارد ترافیک سنگین پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) سلیمی: پیام پویش نائب الزیاره همدلی و وحدت است پیشرفت ۷۳ درصدی رینگ پیرامونی بوستان ۷۳ هکتاری کرامت در مشهد
سرخط خبرها

مشهد تا پایان ۱۴۰۲ صاحب ۴۵۰ هزار متر مربع پیاده‌رو می‌شود | ۵۲۳ میلیارد تومان هزینه پیاده‌روسازی

  • کد خبر: ۲۰۳۸۴۱
  • ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
مشهد تا پایان ۱۴۰۲ صاحب ۴۵۰ هزار متر مربع پیاده‌رو می‌شود | ۵۲۳ میلیارد تومان هزینه پیاده‌روسازی
پیاده‌روسازی در شهر تا پایان سال به ۴۵۰ هزارمتر‌مربع می‌رسد.

به گزارش شهرآرانیوز یکی از اهداف مدیریت شهری مشهد در حدود پانزده سال اخیر بهسازی پیاده‌رو‌های شهر بوده است. در این راستا پروژه‌های مختلف پیاده‌روسازی در معابر اصلی شهر و در محلات مختلف اجرایی شده است. در این سال‌ها شهرداری با درنظرگرفتن بودجه‌هایی در موضوع پیاده‌روسازی اقداماتی انجام داده، اما از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری مشهد پروژه‌های پیاده‌روسازی مشهد از نظر تعداد و حجم کار رشدیافته و علاوه بر اجرای این پروژه‌ها در معابر مختلف، معابر حاشیه شهر به صورت ویژه در این دوره موردتوجه مدیران شهری قرار گرفته است.

از همین‌رو با افزایش حجم پروژه‌های پیاده‌روسازی از ابتدای فعالیت این دوره مدیریت شهری مشهد، ۸۵۰ هزارمترمربع از پیاده‌رو‌های معابر اصلی شهر بهسازی شده که این عدد نشان‌دهنده این موضوع است که نهضت پیاده‌روسازی در کلان‌شهر مشهد شکل گرفته است.

در همین‌باره مدیرکل نظارت بر نگهداری و تعمیرات شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا با تأکید بر اینکه پیاد‌ه‌رو‌ها جزء اصلی شبکه معابر شهری و محلی محسوب شده و با توجه به اینکه معبر پیاده برای حرکت عابران است، از همین‌رو احیای آن حائز اهمیت است، اظهار کرد: بهسازی پیاده‌رو‌های شهر سبب افزایش ارتباطات و برخورد‌های اجتماعی و احیای شهر و فضا‌های شهری می‌شود.

بنابراین، باید توجه کرد که پیاده‌رو‌ها از نظر زیربنایی نقش مهمی در شهر دارد و یکی از گام‌های ارتقای کیفیت زندگی شهری محسوب می‌شود. علاوه بر این با توجه به اهداف مدیریت شهری درباره مفاهیمی همچون حمل‌ونقل پایدار، انجام این مهم را می‌توان یکی از روش‌های مناسب برای سفر‌های کوتاه و متوسط دانست.

پیاده‌روسازی با ۳ روش

بهنام خیاط افزود: یکی از نکته‌های مهم در موضوع اجرای پروژه‌های پیاده‌روسازی، رعایت اصول فنی و شاخص‌های مناسب است تا بتوان سطحی ایمن و مطلوب برای شهروندان و افراد کم‌توان و نابینا به‌وجود آورد. از جمله این شاخص‌ها می‌توان به پیوستگی، زیبایی و امنیت، راحتی و رعایت الزامات معلولان و توانیابان اشاره کرد.

وی ادامه داد: پروژه‌های پیاده‌روسازی به صورت معمول به سه روش، بازسازی پیاده‌رو شامل بهسازی وضع موجود بدون تغییرات در مقطع عرضی، ایجاد پیاده‌راه به صورت حذف مسیر عبوری سواره‌رو و اختصاص کامل فضا به عابران پیاده و ایجاد مسیر پیاده‌مدار، به شیوه کاهش سهم عبوری سواره و افزایش سهم عبوری پیاده با افزایش عرض پیاده‌رو، انجام می‌شود.

پیاده‌روسازی در ۲.۵ میلیون‌مترمربع از معابر شهر

خیاط در ادامه با بیان اینکه در مشهد حدود ۱۵.۵ میلیون مترمربع پیاده‌رو وجود دارد، گفت: از این میزان حدود ۶.۵ میلیون‌مترمربع در معابر اصلی و مابقی آن در معابر فرعی قرار گرفته است. مطالعه، طراحی و اجرای پیاده‌روسازی به صورت ویژه از سال ۸۸ در شهرداری مشهد آغاز شد و تاکنون حدود ۲.۵ میلیون‌مترمربع از معابر اصلی شهر پیاده‌روسازی شده است.

افزایش پروژه‌های پیاده‌روسازی در قالب پروژه‌های زودبازده

مدیرکل نظارت بر نگهداری و تعمیرات شهرداری مشهد ادامه داد: از ابتدای دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد با نگاه ویژه به این موضوع و همچنین تعریف پروژه‌های زودبازده با پیشنهاد شورای اجتماعی محلات و تأیید کمیته‌های نظارتی شورای شهر، شهرداری مشهد توانسته حجم پیاده‌روسازی خود را که در سنوات گذشته متوسط ۲۰۰ هزارمترمربع در سال انجام می‌شد در سال ۱۴۰۲ به ۴۵۰ هزارمترمربع افزایش دهد.

وی افزود: در مجموع از ابتدای این دوره تاکنون، شهرداری مشهد توانسته است با ۸۵۰ هزارمترمربع اجرای عملیات پیاده‌روسازی، نهضت پیاده‌روسازی را در شهر مشهد عملیاتی کند و در ادامه نیز امیدواریم برای ارتقای کیفیت زندگی مجاوران و زائران بارگاه رضوی در جریان اجرای پروژه‌های پیاده‌روسازی با تلاش بیشتری اقدامات مؤثرتری انجام دهیم.

خیاط در ادامه با بیان اینکه اعتبارات امسال پروژه‌های پیاده‌روسازی شهرداری مشهد ۵۲۳ میلیارد‌تومان بوده است، افزود: همچنین برای سال آینده به همین میزان اعتبار برای پروژه‌های پیاده‌روسازی در نظر گرفته می‌شود، البته در صورت تعریف پروژه‌های زودبازده، حجم عملیات باز هم افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در مجموع پروژه‌های پیاده‌روسازی امسال از پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی برخوردار است، ادامه داد: پروژه‌های پیاده‌روسازی بولوار دستغیب، بولوار قرنی و فردوسی، بولوار عبادی و حر عاملی، خیابان گاز، بولوار نوبت، بولوار حر، خیابان شهید حنایی، ضلع شرقی خیابان امام رضا (ع)، بولوار خاقانی، بزرگراه پیامبر اعظم (ص)، بولوار جلال‌آل‌احمد، بولوار صادقیه، انتهای بولوار توس و خیابان‌های نواب صفوی، طبرسی و سالاری‌مقدم جزو پروژه‌های شاخص پیاده‌روسازی در سال جاری محسوب می‌شود.

خیاط ادامه داد: همچنین پروژه‌های پیاده‌روسازی در خیابان‌های آبکوه و قسمتی از بولوار دستغیب، بولوار شهید فرامرز عباسی، خیابان رسالت جنوبی، ادامه بولوار حر، خیابان امام رضا (ع) حدفاصل میدان ۱۵ خرداد تا پایانه مسافربری و بولوار وکیل‌آباد حدفاصل وکیل‌آباد ۶۵ تا نمایشگاه از جمله پروژه‌هایی است که برای اجرا در سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->